vilmalovehorses

Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Vilma Pettersson - 2 augusti 2013 20:30

Jag hade somsagt Mandy. Och jag ska berätta lite grann om alla ridpass snart men först ska jag berätta om små andra grejer vi har gjort.


Vi har dels kollat på film. Och så har vi kört shettisar. Det var jätte kul! Och så har vi löshoppat både shettisar och hästar. Dom var jätte duktiga på att hoppa. Och så har vi gjort massa andra saker som jag inte kommer orka berätta om. Just det, vi hade också typ femkamp med shettisar. Fast jag var inte med på alla kamper. Och så red jag barbacka till hagen varje dag. 


Vi red två gånger om dagen. 


Nu kan jag berätta lite om ridpassen.



Uteritt första ridpasset

Första gången jag red henne så red vi ut. Vi skrittade mest och travade lite. Det gick riktigt bra. Hon har JÄTTE mjuk trav!!!



Dressyr andra ridpasset

Vi red i ridhuset. Vi hade dressyr. Först skrittade vi. Sen kom vi fram i trav. När vi skulle galoppera delade vi in oss på två volter. Det gick ganska bra. Hon hade kanske inte världens skönaste galopp men hon var pigg. Fast hon kunde absolut inte gå i form. Eller kan och kan, men jag fick henne inte i form. 



Uteritt tredje ridpasset


Vi skrittade och travade. Vi red för det mesta i skogen. Det var hur mysigt som helst. men eftersom dom måste lyfta benen ganska ordentligt så började hon flåsa rätt mycket. dåligkondis.se XD En gång i en uppförsbacke när vi travade så började hon galoppera några steg. Det var nog en av dom mysigaste skogsturerna jag har ridit. 



Markarbete fjärde ridpasset


Vi började med att skritta över bommar som låg på marken. Sen travade vi över dom. Sedan galopperade vi en och en över först en liten pyramid av tre bommar, och sen ett jätte litet hinder på typ 20 centimeter. Hon sprang förbi hindret två gånger. Men annars var hon duktig. Hon verkligen älskar att hoppa! Det ända som var jobbigt var att hon drog iväg, för även fast jag försökte få henne att trava så galopperade hon. 



Hoppning femte ridpasset

Vi blandade med bana och enstaka hinder. Jag travade mest eftersom jag var väldigt feg av mig. Jag galopperade ibland. Hon var superduktig. Fast hon hoppar väldigt konstigt. Jag tror hon vägrade 1-2 gånger. Och det är ju väldigt bra tycker jag. En gång när vi hoppade en oxer så höll jag på att ramla av. Först landade jag typ på falsen men jag rätade snabbt till mig. Det gick bra. Bara det att jag var för feg för att galoppera typ hela tiden.



Uteritt sjätte ridpasset 

Vi red ut en väldigt lång runda. och vi travade jätte mycket! Fick jätte ont i benen. Vi galopperade en sträcka, först var hon snäll och lydig. Men sen gick det bara fortare och fortare. Annars gick det bra. Fast hon var väldigt tittig, speciellt på brevlådor och soptunnor och sånt. 



Terräng sjunde ridpasset


Först så värmde vi upp i skritt och trav på en volt runt en stor "bank". Hon var väldigt seg då. 


Vi började med att hoppa en stock. Jag tänkte hoppa i trav, men Mandy galopperade ändå. Det gick jätte bra fast sadeln gled åt sidan. Så vi spände sadelgjorden och då glev den inte lika mycket. Sen hoppade vi stocken igen. Och hon galopperade igen. 


Sen hoppade vi först stocken och efter den så fick man välja mellan att hoppa en stor stock eller en liten. Jag valde den lilla. Fast jag hoppade först stocken och innan den stora och den lilla stocken som man fick välja mellan så gled sadeln jätte mycket åt sidan, så då fick jag göra halt och så spände vi sadelgjorden lite till. Sen så fick jag gå tillbaka och hoppa stocken igen och sen den lilla. 


Sen hoppade vi typ några lutande stockar. Fats jag vågade inte hoppa det hindret. Så jag gjorde självklart inte det. Sen skulle vi hoppa en annan stock, men jag vågade inte hoppa den heller. 

 

Sen skrittade vi över en typ grav. Det var en stor grav och en liten. Vi skrittade först över den lilla. Sen så fick vi trava eller galoppera över den stora eller den lilla graven. Jag galopperade över den stora. Hon tog ett jätte skutt över den. 

 

Sen så hoppade vi ett deckhinder. Det var bildäck som stod på rad som satt fast. Det var jätte kul att hoppa deckhindret. Jag tyckte hon hade lagom fart över det också. Det var inte för snabbt och inte för långsamt. 


Efter det hoppade vi en bank. En sån som man först hoppar upp på, sen är det några steg på platt yta och sen hoppar man ner igen. Vi hoppade det två gånger. Jag hoppade första gången i trav och andra gången i galopp. 


Sista hindret var vattengraven. Först så skrittade vi igenom den tillsammans. Sen travade vi igenom den en och en. Och sen i galopp. Det var jätte härligt! Hon älskade verkligen vattengraven. 


Det var alla hinder vi hoppade. dom roligaste var nog deckhindret, vattengraven och banken. 



Barbacka åttonde ridpasset


Vi red barbacka i stohagen. Vi började med att skritta dit såklart. Sen gick vi på en stor volt. Sen kom vi fram i trav. Först satt vi ner en stund, sen behövde vi rida lätt och det var jätte jobbigt. Sen galopperade vi. Och jag både galopperade och stod i mitten på volten. Sen skrittade vi upp för en ganska brant backe och det var jätte svårt att hålla sig kvar. Sen skrittade vi en runda i en liten skog. Och sen skrittade vi ner för en backe till hagen igen. Och då fick man välja om man ville gå ner för den tuffa backen eller den mesiga. Jag valde den tuffa. Och i slutet av backen så travade Mandy, men jag höll mig kvar ändå. Sen galopperade och travade vi lite mer. Sen skrittade vi tillbaks till stallet. 



Liten uteritt nionde ridpasset


Alla på veckolägret red ut tillsammans. Och det blev en ganska liten uteritt. Det var på vägarna och en liten bit i skogen. Vi travade och skrittade. och hon var väldigt pigg men ändå ganska lydig då. 



Tävlingen tionde ridpasset

 


Vi började med att skritta till paddocken och så hoppade vi fram. Jag var den andra som startade. Och banan hade sex hinder. 2 räcken och 3 oxrar. Det gick jättebra första rundan. Jag hoppade på höjden 40 cm. Fast hon stannade framför ett hinder en gång, och stannade upp och käkade en gång, haha lilla tjockisen! :D Det var jätte kul. Hon lyssnade och gick var i lagom fart. Och jag hängde med ganska bra på hennes språng. Sen andra rundan hoppade jag höjden 50 cm. Och då stannade hon inte en ända gång! Ni kan ju bara förstå hur glad jag blev. Inte över att hon inte stannade, utan för att jag tycker att det gick så bra! Sen när vi tittade på filmen så såg jag faktiskt hur mycket som har ändrats sen förra året på hopptävlingen. Sitsen var inte bra, men bätte än förut. 


Ps. För er som vi veta så hade Freia hästen Zvante. Och jag kommer göra en video med alla bilder och filmer imorrn, för jag orkar inte nu. 


 












Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! :)

Den här bloggen handlar framförallt om mitt stora intresse, hästar. Och mycket mer. Jag rider på ridskola 1 gång i veckan. Och så rider jag på ett arabsto som heter Manessa. Och henne kommer ni nog få läsa mycket om

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Dålig
 Okej
 Sämsta bloggen nånsin!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Vilma


Ovido - Quiz & Flashcards