vilmalovehorses

Alla inlägg under juli 2013

Av Vilma Pettersson - 31 juli 2013 13:00

Vissa ryttare rider bara dressyr på sina hästar. Och det är ju inte så kul för hästen. Det är bar och hoppa också eftersom hästen blir mjukare då. Sen när man rider dressyr kan man ju också öva på olika saker. Ibland så övar man kanske på skänkelvikningar och ibalnd övar man på att ställa på volten m.m. 


Och det finns ryttare som bara hoppar. Det sliter så otroligt mycket på hästen så det är ju heller inte bra. Och hästen tappar väl antagligen bjudningen. Om en häst har bjudning men inte tekniken, så kan man ju iallafall lära den tekniken. Men det är svårt att ge den bjudning.


Sen finns det ju dom som bara rider ut. Och det skulle faktiskt kunna funka. Eftersom de flesta hästar tycker nog att det alltid är roligast med att ridas ut. 


Men om jag hade en häst så hade jag varierat. Det finns så himla mycket att göra med en häst. Man behöver ju inte nes rida. Man kan bara ta en promenad eller bara rykta komma till stallet och rykta den. 


Om hästen är inkörd så kan man ju köra den. Man kan longera, löshoppa, rida dressyr, rida ut, hoppa m.m Och så kan man tömköra.


Och hästen blir inte bättre t.ex på dressyr bara för att den bara rider dressyr. Och en häst blir inte bättre på att hoppa bara för att den bara hoppar. Sen när man rider ut också så kan man rida på olika underlag. 

 

Jag kopierar Freias schema som hon ksrev på sin blogg, eftersom jag tycker det var så bra.

 

Måndag: dressyr

Tisdag: rida ut

Onsdag: longering eller tömkörning

Torsdag: Skrittur på varierande inderlag

Fredag: Hoppning

Lördag: vilodag

Söndag: cavaletti

 

Och om hästen är inkörd så kan man självklart köra den också!

 

Av Vilma Pettersson - 31 juli 2013 07:15

                                             

Av Vilma Pettersson - 30 juli 2013 14:45

För det är så himla kul!   Utan häst är livet pest.


                 

Av Vilma Pettersson - 30 juli 2013 11:00

liten hund/stor hund

 

pigg och olydig häst/lat och lydig häst


choklad/popcorn

 

popcorn/chips


dressyr/hoppning


bloggen/facebook


bloggen/skype


rida ponny/rida häst


rida i privatstall/rida på ridskola


katt/hund


häst/hund


helskodda ridbyxor/halvskodda ridbyxor


fota med kameran/fota med mobilen

 

-Jag och Thessan på stå för bilden

 

 

 

 

 

 




Av Vilma Pettersson - 29 juli 2013 13:45

Jag tycker inte att när man är ungefär 12 år så behöver man inte kasta på sig 5 kg smink varje dag.


Många klagar på misslisibell, att hon sminkar sig för mycket för att vara så ung. Men hon sminkar sig inte varje dag och hon bestämmer över sig själv. Det förstör inte mitt liv om nån annan sminakr sig jätte mycket varje dag. 


Jag sminkar inte eftersom jag inte har lust, och jag känner mig inte bekväm i smink. Jag sminkar mig ibland, men väldigt sällan.


Vissa sminkar sig så att dom ser ut som barbiedockor varje dag, och det är överdrivet. Men jag kan inte bestämma över dom. 



Av Vilma Pettersson - 29 juli 2013 12:37

Red en uteritt nyss, just det jag fick en skäck som heter Mandy :)

Presentation


Hej och välkommen till min blogg! :)

Den här bloggen handlar framförallt om mitt stora intresse, hästar. Och mycket mer. Jag rider på ridskola 1 gång i veckan. Och så rider jag på ett arabsto som heter Manessa. Och henne kommer ni nog få läsa mycket om

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Dålig
 Okej
 Sämsta bloggen nånsin!

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Vilma


Ovido - Quiz & Flashcards